21 Mayıs 2019 Salı

Evdeki Unlardan Ekşi Maya Ekmeği

Evde besleyip büyüttüğünüz bir ekşi mayanız olduğunu ve daha önce ekşi maya ekmek yapım tekniklerini tecrübe ettiğinizi varsayıyorum. Ben artık, bütün ekşi maya ekmeklerimi, bir gece önceden bir starter (başlangıç mayası) kurarak yapıyorum.Bu ekmekte de başlangıç mayasını, 100 g ekmeklik beyaz un, 100 g su ve 20 g ekşi mayayı güzelce karıştırıp üzerini streçleyerek 16 saat oda sıcaklığında -serince bir yer iyi olur- bekleterek hazırladım.
Bu starter'ın hazır olup olmadığını,, biraz suyun içine, bir çay kaşığı kadar akıtıp, suyun üzerinde durup durmadığına bakarak kontrol edebilirsiniz. Suyun üzerinde yüzüyorsa hazır demektir.
Final hamuru için;
200 g organik beyaz ekmeklik un (protein oranı yüksek; %9,5)
100 g organik tam buğday
100 g sarı buğday unu
300 g su
10 g tuz
Ben içine keten tohumu, çörek otu susam koydum. Canınız ne isterse koyun veya hiç bir şey koymayın.
Başlangıç mayası ve final hamuru malzemelerini mikser kazanına koydum ve kanca ayakla -tuz dışarıda kalsın- 5-6 dakika orta devirde yoğurum. Hamurun içindeki glütenin su ile bağlanıp güzelce aktive olması için tuz dışarıda. Çünkü tuz, proteinin birbirine bağlanmak için ihtiyaç duyduğu suyu kendine çekiyor ve glütenin sağlam ve sıkı bağlanmasını biraz engelliyor. Mayalı hamur yaparken tuz en başta hep dışarıda kalsın. Hamurun su oranı yüksek, onun için de yumuşak ama korkmayın ve un eklemeyin, sadece yoğurmaya devam edin. 5-6 dakika sonra tuzu ekleyin ve tuzla da 2-3 dakika daha yoğurun. Toplamda 10 dakikaya yakın yoğurulmuş olsun.
Hamur artık mikser kazanının kenarlarına yapışmaz olana kadar yoğurun, sonuna doğru biraz hızlanın. Hamuru tezgaha alın ve katlayarak yoğurup biraz daha düzgün hale getirin. İçini hafifçe yağladığınız bir kabın içine alın.

Kabın içinde 1 saat sonra hamuru, her bir tarafından üzerine bohça gibi katlayın. hamuru yırtmayın. 1 saat daha bekledikten sonra işlemesini yapın ve sepete alın. Üzerini sadece bir bez ile örtün. 1 saat oda sıcaklığında kalsın, sonra buzdolabına alın 16 saat buzdolabında mayalandırın. Fırınınızı 230 dereceye ayarlayın ekmeğinizi pişeceği tepsiye çevirin ve çizin. Fırına atınca mutlaka spreyle fırınınızı nemlendirin. içinin pişip pişmediğini dijital dereceyle kontrol edebilirsiniz 90 derece olmalı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder