26 Nisan 2020 Pazar

Ekşi Maya Kurutma ve Tekrar Aktif Hale Getirme

Kullanmakta olduğunuz ekşi mayayı kurutmak ve sonra tekrar aktif etmek mümkün. Eşe dosta dağıtmak için, buzdolabında yer kaplamasın diye veya uzun süre beslenemeyeceği zaman ( mesela bu günler bitti, tatile gittiniz diyelim) kurutarak saklamayı tercih edebilirsiniz. Ufak poşetlere koyup, hoş bir hediyelik haline getirebilirsiniz. Kurutması da, tekrar aktif hale getirmesi de çok kolay.

Yukarıdaki videoda gördüğünüz gibi, kurutmak istediğiniz kadar yaş mayayı, iki yağlı kağıt arasında, ince bir tabaka halinde yayın. Kuruturken tartmaya gerek yok, zaten aktif hale getirirken tartmanız gerekecek. Ben daha önceki tecrübelerimden şunu anladım ki, kuruduğu zaman ağırlığının yarısını kaybediyor. Yani içindeki suyun,  hemen hemen hepsi buharlaşıyor. (Bire bir oranda beslenmiş bir ekşi mayanız olduğunu farz ediyorum)
Bir kaç saat içinde, en ince olan kenar kısımlarından kurumaya başladığını göreceksiniz. Ben iki gün bekliyorum. Yaşadığınız iklim ve mevsime göre süre değişebilir, iki gün garanti oluyor. İki gün sonra, kağıttan kurtarıp bir torbaya alabilirsiniz.
Küçük bir öğütücü varsa öğüterek saklamanızı öneririm, yoksa bir havanda dövün yani ne kadar toz hale gelirse aktif hale gelmesi o kadar kolay oluyor.

Aktif hale getirmek için yöntemim şu;
Kurutulmuş olan ekşi mayadan 10 g alıp, eşit gramajda yani 10 g su ile karıştırıp biraz bekletiyorum. Böylece, kururken kaybettiği suyu geri vermiş oluyorum. Bundan sonra da 1:2:2 oranında beslemeyle aktif hale gelmesini bekliyorum. Yani 40 g un ve 40 g su ile karıştırıyorum. Toplamda 100 g lık bir ekşi mayam oluyor. Bunu isterseniz direk olarak ekmek yoğurmak için kullanabilir veya olgun ekşi maya olarak beslemeye devam edebilirsiniz. Normal şartlarda 1:2:2 oranında yapılan bir beslemenin 10 saatte aktif olması beklenir. Kurutulmuş olduğunda, biraz daha uzun sürebiliyor, ama tabi ki mayalanma işleri her zaman ısı ile bağlantılıdır, değişebilir. Beslenen mayanın hazır hale geldiğini anlamanın en doğru yolu, en az bir misli ( yani iki katı) büyümüş olmasını beklemek.

Bu arada ufak bir bilgi;  "bir sayının 2 katı demek, verilen sayının kendisi ile toplanması veya verilen sayının 2 ile çarpılması demektir"

Toparlamak gerekirse; kurutulan ekşi mayayı aktif hale getirirken, önce kuru ekşi mayayı tartıyor ve kendi kadar su ekleyerek 5-10 dakika bekletiyorsunuz. Sonra bu karışımı, iki katı su ve iki katı un ile besliyorsunuz. İlk beslemeden itibaren ekmek yapmaya hazır oluyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder